Dalam dunia yang semakin terbuka dan celik hari ini, kita masih disajikan dengan satu kebiasaan beracun dalam drama tempatan:
Lelaki yang memukul wanita… tapi masih dianggap hero.
Yes, you read that right.
Dalam banyak drama, kita disogokkan dengan “suami panas baran tapi penyayang”, “lelaki keras tapi sebenarnya terluka”, dan “isteri derita tapi setia”.
Penderaan Emosi dan Fizikal = Naratif Cinta?
Kenapa dalam banyak drama Melayu, keganasan rumah tangga dipakejkan sebagai:
“Ujian rumah tangga biasa.”
“Suami tu garang je, tapi hatinya baik.”
“Isteri yang sabar akan dapat syurga.”
HELLO?
Sejak bila tampar, herdik, dan caci maki jadi jalan ke syurga?
Kalau sabar tu bermaksud diamkan penderaan, itu bukan sabar, itu penghapusan maruah diri.
“Lelaki Abuser Tapi Traumatised” STOP ROMANTICISING THIS !
Plot paling cliché tapi menjengkelkan:
-
Lelaki ada trauma zaman kanak-kanak.
-
Jadi dia kasar, baran, kaki maki.
-
Heroin sabar, doakan dia siang malam.
-
Akhirnya dia insaf.
-
Mereka bahagia selamanya.
I’m sorry…
Kau panggil ini cinta?
Ini bukan cinta. Ini skrip manipulasi, mengajar wanita untuk tinggal dalam penderaan demi “happy ending”.
Apa Salahnya Nak Cinta Yang Sihat Dalam Drama Melayu?
Kenapa tak boleh ada:
-
Lelaki yang baik tanpa perlu jadi abuser dulu?
-
Perempuan yang kuat, yang tahu tinggalkan bila disakiti?
-
Watak yang belajar boundaries, bukan belajar beralah dalam kesakitan?
Kenapa cinta kena sakit dulu, baru indah?
Padahal realitinya, cinta macam tu tinggalkan luka yang tak nampak, tapi merosakkan jiwa.
Kesan Drama Pada Penonton — Jangan Pandang Ringan
Jangan lupa, penonton bukan semua dewasa matang.
Ada remaja yang baru kenal cinta.
Ada wanita yang sedang hadap penderaan, tapi bila tengok drama, dia fikir:
“Mungkin aku patut sabar… macam heroin tu.”
“Mungkin suami aku akan berubah… macam dalam TV.”
Dan di situlah drama kita gagal.
Keganasan Bukan Estetika. Ia Realiti Hitam Yang Perlu Dikecam.
Kalau drama nak tunjuk penderaan — tunjuklah kesannya:
-
Trauma jiwa.
-
Kemusnahan keyakinan diri.
-
Kesan kepada anak-anak.
-
Realiti penceraian, mahkamah, dan shelter wanita.
Bukan hias dengan background music sedih, lepas tu “dia berubah sebab cinta”.
No. Just no.
Apa Yang Kita Mahu?
Kami penonton mahukan:
✅ Cinta yang sihat.
✅ Karakter wanita yang tahu nilai diri.
✅ Naratif yang bawa healing, bukan trauma berulang.
✅ Lelaki yang bertanggungjawab, bukan bertopeng agama dan trauma.
Enough Dengan Red Flag Dijadikan Romance
Sudah tiba masa drama Melayu berhenti normalisasikan penderaan sebagai cinta.
Bila penulis skrip tak berani ubah naratif, maka budaya kekal begini,wanita yang terluka, dan lelaki yang selalu dimaafkan.
Dan kita penonton…
wajib bersuara.
Kalau bukan sekarang, bila lagi kita nak ubah naratif yang sakit ni?
No comments:
Post a Comment